Dag 3

23 april 2018 - Mumias, Kenia

We hebben de eerste nacht gehad in ons hotel in Mumias. En dat was behoorlijk wennen en even aanpassen. Na het doodslaan van een grote hoeveelheid beestjes en  het verwijderen van muggen uit de klamboe, kon iedereen beginnen aan een poging tot slapen.

Om zeven uur gingen we met z'n allen ontbijten. Een broodje met gebakken eitjes, worstjes en havermout. Tegen onze verwachtingen in scheen de zon. Dus dat was natuurlijk een geweldig begin van de dag, en dat zorgt voor veel positieve energie.

Douchen is ook nog een hele opgave. Warm water is schaars en naar de wc gaan is ook een hele opgave.

Daarna verzamelden we met z'n allen buiten. De dag begon met teambuilding. We deden twee spellen. Tim gaf een korte samenvatting van planning van de dag. Achteraf was dit echt niet nodig want de planning veranderd met de minuut.

We hebben als eerste de kerk bezocht. Het is heel mooi dat het geloof hier enorm belangrijk is voor de mensen. We hebben de pastoor ontmoet en de kerk bezichtigd. Vanuit daar gingen we lopend naar de sloppenwijk. We werden welkom geheten door moeders van de kinderen van astep en hebben we mogen kijken in hun huisjes. We hebben daar een man ontmoet die zich inzet voor A-step. Hij stelde ons voor aan zijn moeder. Ze had 7 kinderen waarvan er zes zijn overleden.

Merel had een bal meegenomen en die hebben we daar aan de kinderen gegeven. We hebben behoorlijk lang rondgelopen en de kinderen verloren ons niet uit het oog.

Tijdens het wandelen kregen we een snelle cursus Swahili. Maar het leren van de woorden ging niet heel makkelijk. Maar als we terug komen spreken we dit natuurlijk vloeiend.

Terug naar de bus en op naar Mumias sugar company. Hier word rietsuiker verwerkt. We hebben een rondleiding over het het terrein. Ook gingen we even kijken bij de rivier die werkt gebruikt voor het opwekken van energie.

De lunch stond klaar toen we thuis kwamen, hongerig en vermoeid en met nog een hele dag in het vooruitzicht.

We moesten naar de bank om geld te wisselen en even langs de supermarkt voor flessen water. En toen kwam het moment waar we naar uit keken, sporten met de kinderen. We gingen naar het veld van A-step en werd iedereen voor een groepje kinderen gezet. Alle groepjes waren een warming up aan het doen waar wij aan mee gingen doen. De warming is heel anders dan in Nederland. Veel uitgebreider en swingender. Na de warming up gingen verschillende groepjes een spelletje doen. Groep van Romy kreeften tikkertje en Merel en Sharon 3 is te veel.

In het hotel stond het avondeten alweer klaar. We zijn onze kok echt dankbaar. Tijdens het eten kregen we een aftermovie te zien van de dag ervoor en dat was echt ontzettend gaaf. Daarna werd de planning voor de volgende dag even doorgenomen maar iedereen had zich er al op ingesteld dat dit waarschijnlijk weer zou veranderen. Vervolgens even tijd voor jezelf, lekker naar bed en de wekker weer om half 7.