Dag 4

24 april 2018 - Mumias, Kenia

Met alle intense belevingen van gisteren zijn wij vroeg ontwaakt en vol goede moed en energie aan het ontbijt begonnen, met als hoogtepunt Rowans verjaardag.

Daarna hebben wij onze slaap uit de ogen gehaald, werkhandschoenen gepakt en zijn wij in onze Keniaanse bus vertrokken naar het A-step terrein. Hier lagen de GROTE stenen voor de fundering te wachten op ons. Om de juiste stenen op de juiste plek te kunnen plaatsen, hebben wij hulp nodig. Dat kan niet met z'n twaalven. Binnen no time stond het hele dorp voor ons klaar, want we zijn hier inmiddels wereldberoemd. Na onze goede skills als managers uitgeoefend te hebben formeerde wij twee rijen, waar de GROTE ZWARE stenen doorgegeven konden worden. Zowel de kleinste als de grootste kinderen hebben hun steentje bijgedragen, samen met hun ouders.

Na af en toe een heerlijk verkoelend (water)drankje, dansje en sjansje (met de kids) hebben wij de fundering uitgespeeld. Volgens Rob en Jan: weggesnoten. Morgen is er een nieuwe dag om de fundering verder te leggen. Na deze zware ochtend zijn wij een beetje op krachten gekomen door de groenten met pannenkoekenlunch!

Na de lunch hebben wij een officiële ceremonie gehad, waarin wij de kleding en schoenen die wij ingezameld hebben en overgedragen aan de leden van A-step.

Vervolgens zijn wij met goed gevulde buikjes op pad gegaan in groepjes van een paar kinderen met de ouders en een begeleider van A-step. Het avontuur bestond uit het bezoeken van de dorpen. De kinderen hebben hun manier van leven in hun cultuur laten zien. In hun huizen liepen de koeien, kippen, konijnen en schapen rond.

Hier is het normaal om zeven kinderen te hebben en met al je broertjes en zusjes op 3 m2 te slapen zonder elektriciteit in een ruimte waar wordt gekookt en geleefd. Gek genoeg voor ons om te beseffen, zijn de kinderen hier gelukkig! Ze hebben behoefte aan liefde, vaste routine, schoenen en kleding. A-step bied hun deze mogelijkheid door de kinderen na school op te vangen.

Door dit te mogen meemaken zien wij in hoe belangrijk het is dat A-step bestaat en dat wij hiervan deel uit mogen maken. Dit is fantastisch!!!

Terug op het veld van A-step hebben de kinderen de verjaardag van Rowan gevierd, met zang en dans. Hij werd de lucht in getild: "Ik voelde me net God!" (Rowan, 2018).

Terug op onze thuisbasis hebben we een surprise-21-diner voor Rowan georganiseerd en hebben we een gedicht (ABC'tje voor de mensen die het snappen) opgedragen, gevolgd door een speech van Tim met een Keniaanse taart.

De dag is afgesloten met een drankje, dansje en sjansje. Dit keer met bier! Op naar ons bed, want morgen staat de wekker op zes uur, zodat we ons drankje, dansje en sjansje voort kunnen zetten en weer met de ZWARE GROTE stenen kunnen gaan sjouwen.